کد مطلب:69606 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:304

نفس پیامبر











یـكـی دیـگـر از فـضـایـل امـام عـلی (ع) كـه سـرآمـد دیـگـر فـضـایـل آن حـضرت است، بلكه اگر تمام فضایل امّت در یك جا جمع شود، در حد و اندازه این فـضـیـلت و لیـاقـت نخواهد بود، آن است كه علی (ع) نفس و جان پیامبر (ص) شمرده شده و به نوعی با پیامبر برابر دانسته شده است.

در سـال نـهـم هـجری، نصارای نجران كه ندای توحیدی دین اسلام و پیامبر جدید الهی حضرت مـحـمـد (ص)، بـه گـوششان رسیده بود، گروهی را برای تحقیق به مدینه، نزد پیامبر (ص) فرستادند. نمایندگان نصارا در گفت و گویی كه با پیامبر (ص) درباره الوهیّت یا عبودیّت حضرت عیسی (ع) داشتند با لجاجت بر ادعای خود پافشاری كردند. در پی این ماجرا، از سوی خداوند دستور مباهله (دعا و نفرین برای طرف مقابل) با نصارا صادر شد. آیه چنین بود:

«فـَقـُلْ تـَعـالَوْا اَنـَدْعُ اَبـْنـائَنـا وَ اَبْنائَكُمْ وَ نِسائَنا وَ نِسائَكُمْ وَ اَنْفُسَنا وَ اَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ...»[1] .

(ای پـیـامـبـر!) به آنها بگو: بیایید ما و شما در برابر یكدیگر با فرزندان، زنان و نفوس خود، مباهله كنیم.

بـه اتـفـاق، هـمـه مـفـسـران، مـنـظـور از «اَبـْنـائَنـا» در آیـه، حـسـن و حـسـیـن (ع) و منظور از «نـِسـائَنـا»، وجـود مـبارك زهرا(س) و منظور از «اَنْفُسَنا»، وجود نازنین حیدر كرار علی (ع) اسـت. آوردن عـبارت «اَنْفُسَنا»؛ یعنی، علی، جانِ پیامبر است و مساوی آن حضرت در كمالات، بـه جـز نـبـوّت اسـت و بـدون تـردیـد پـیـامـبـر (ص) از هـمـگـان افضل است، پس علی (ع) نیز از همگان افضل است.[2] چنانكه پیامبر (ص) فرمود:

«یـا عـَلِیُّ اِنَّكَ تـَری مـا اَری وَ تـَسـْمـَعُ مـا اَسـْمـَعُ اِلاّ اِنَّكَ لَسـْتَ بـِنـَبـِی وَ لكـِنَّكـَ وزیرٌ...»[3] .

ای علی! تو می بینی آنچه را من می بینم (جبرئیل)، می شنوی آنچه را من می شنوم (وحی)، جز اینكه [فرق تو با من این است كه] تو پیامبر نیستی و جانشین من هستی.







    1. آل عمران (3)، آیه 61.
    2. ر. ك. تفسیر نمونه، ج 2، ص 440 ـ 446.
    3. بحارالانوار، ج 39، ص 35.